lauantai 22. toukokuuta 2021

Meidän imetystaival

Viime aikoina ja jo ennen tätä uutta raskautta, olen törmännyt paljon blogi teksteihin sekä artikkeleihin imetyksestä. Meille se ei ole enää esikoisen kanssa ajankohtaista, mutta olen ajatellut paljon viimeisen kolmen vuoden ajan tuota aikaa. 

Artikkelit, jotka kuuluvat tyyliin "mitä sinun tulisi tietää imetyksestä" tai "näin onnistut imetyksessä", klikkaan yleensä auki ja luen ihan mielenkiinnosta, sillä meidän kohdalla imetys ei todellakaan onnistunut luonnostaan tai ollut millään muotoa helppoa. Vasta jälkikäteen olen kuullut ystäviltä ja tuttavilta, ettei se heillekään välttämättä ole helppoa ollut. Alkuun ajattelin, että minä olin jotenkin poikkeus, ja muilla imetys olisi helppoa. 

Olettamus itsellä oli, että imetys vain luonnollisesti onnistuu kun vauvan saa rinnalle. Kukaan ei myöskään kertonut, että sektion jälkeen maidon nousu voi kestää useita päiviä. Imetysohjauksesta tai vauvan imuotteen tarkistuksesta puhumattakaan. 

Nyt jälkiviisaana toivon, että olisin tiennyt edes osan mitä jouduin kantapään kautta oppimaan tai olen oppinut jälkikäteen. Ehkä sitten tämän toisen lapsen kanssa imetys sujuu. Tai ainakin tiedän tehneeni kaikkeni sen eteen.

Tässä raskaudessa en ole ostanut vielä minkäänlaista rintapumppua varastoon. Esikoisen kanssa käytössä oli Aventin sähköinen ja Tommy Tippee käsikäyttöinen. Kumpikaan ei toiminut minulla. Nyt ajattelin kokeilla alipainepumppua, sillä olen kuullut, että sillä voisi myös stimuloida maidonnousua. 

Minulla on sama neuvolan terveydenhoitaja kuin Hugon kanssa ja hänelle olenkin vuosien varrella paljon puhunut tästä imetysasiasta. Oli ihanaa, kun hän melko varhaisessa vaiheessa kysyi, haluaisinko varata ajan imetysohjaajalle. Ensi viikolla onkin nyt sitten aika ja pääsen keskustelemaan aiheesta ja kyselemään kaikkea. 

Myös raskausdiabeteshoitaja antoi vinkkinä (joka kuulemma neuvotaan kaikille tänä päivänä joilla on radi), että rinnan lypsäminen viikolta 38 auttaa nostattamaan maitoa (ja toki voi käynnistää synnytyksen!). Otan kaikki vinkit vastaan!! 

2 kommenttia:

  1. Voisitko tehdä vaikka postauksen siitä mitä opit? Olisi kiva kuulla odotukset vs todellisuus!

    Ihana blogi sulla!❤️

    https://jasukuvaa.blogspot.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ❤️
      Joo, voin tehdä postauksen 😊 tää aihe kuitenkin tulee pyörittämään meidän arkea paljon 😅

      Poista